Maak een sterkte zwakte analyse voor jou persoonlijk!

De sterkte zwakte analyse, ook wel SWOT-analyse genoemd, is een bedrijfskundig model
dat veel gebruikt wordt om intern de sterktes en zwaktes en in de omgeving de kansen en
bedreigingen te analyseren. Veel bedrijven zijn inmiddels bekend met deze methode en de
SWOT-analyse wordt dan ook veelvoudig toegepast op de werkvloer. Maar wat nu als je
deze tool inzet ter ontwikkeling van jouw POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)? Of ter
voorbereiding op dat belangrijke gesprek? Of simpelweg omdat je tijd besteedt aan je
persoonlijke ontwikkeling? Lees er alles over in dit artikel.

Hoe maak je een sterkte zwakte analyse over jezelf?

Ook bij het maken van een persoonlijke sterkte zwakte analyse start je met een onderzoek
dat gericht is op de buitenwereld. Het aandurven om jezelf te spiegelen aan anderen en
feedback over je eigen functioneren te vragen, aan bijvoorbeeld vrienden en collega’s, is een
belangrijke eerste stap. Je start met het invullen van je eigen sterktes en zwaktes. Dit kun je
doen door aan je omgeving deze vragen te stellen:

  • Wat zijn bijzondere vaardigheden waarover ik beschik?
  • Welke zaken lopen bij mij vanzelf goed?
  • Waarin blink ik uit?
  • Waar ben ik niet zo goed in?
  • Op welke vlakken is verbetering nodig?
  • Wanneer valt het je op dat ik niet vanuit mijn talent werk?

Het tweede deel van de sterkte zwakte analyse is gericht op jouw binnenste wereld. Je zou
het zo kunnen zeggen dat je deze vragen aan jezelf stelt. Wanneer je bereid bent kritische
vragen eerlijk te beantwoorden, zul je de scherpste sterkte zwakte analyse maken. Stel jezelf
bijvoorbeeld deze vragen wanneer je gaat solliciteren:

  • Wie zijn mijn concurrenten en hoe overtref ik hen?
  • Welke kansen liggen in het verschiet?
  • Wat speelt er in mijn omgeving waar ik mijn voordeel mee kan doen?
  • Waarin kan een concurrent mij overtreffen?
  • Welke realistische bedreigingen liggen op de loer?
  • Wat speelt er in mijn omgeving die ik mijn nadeel kunnen werken?

De uitkomst van de sterkte zwakte analyse

De uitkomst van de sterkte zwakte analyse verschaft jou wellicht nieuwe inzichten, maar is
zeker net zo relevant voor jouw potentiële, nieuwe werkgever. Of misschien wel voor een
nieuwe businesspartner of collega. De uitkomst vertelt wat jou onderscheidt van andere
kandidaten, gegadigden of collega’s. Behalve voor jezelf of voor een organisatie, kan de
sterkte zwakte analyse ook gemaakt worden voor een deelgebied of project waarover een
beslissing genomen moet worden.

Voorbeelden hiervan zijn onderwerpen als logistiek en marketing, maar ook het wel of niet
aantrekken van een nieuwe doelgroep. Denk ook aan een potentiële samenwerking, de levensvatbaarheid van een onderneming, het wel of niet betreden van een nieuwe markt, de
lancering van een nieuw product, het personeelsbeleid, het veranderen van leverancier etc.
Ben jij bezig met je persoonlijk en/of professionele ontwikkeling? Start vandaag nog met het
maken van jouw sterkte zwakte analyse en doe er je voordeel mee!